معرفی روستای جمبرجوق

معرفی روستای جمبرجوق

 

معرفی روستای جمبرجوق

 جمبر جوق از نظر تقسیمات کشوری تا سال 1366 از دهستان اربقایی بخش سرولایت نیشابور  محسوب می شد. در این سال با اجرای تغییرات گسترده در تقسیمات کشوری منطقه و حذف دهستان اربقایی ، روستای جمبر جوق همراه با روستای رباطی شاهزاده به دهستان طاغنکوه از بخش تحت جلگه نیشابور پیوستند. در سال 1383 با ارتقای دهستان طاغنکوه به بخش ، روستای جمبر جوق  در دهستان طاغنکوه شمالی این بخش جدید التاسیس قرار گرفت. در سال 1386 با تبدیل شدن دو بخش طاغنکوه و تخت جلگه نیشابور به شهرستان جدیدی به نام فیروزه این روستا در بخش طاغنکوه شهرستان فیروزه قرار گرفته است.

این روستا غربی ترین روستای شهرستان فیروزه و در مرز شهرستان فیروزه با بخش خوشاب شهرستان سبزوار واقع شده است. فاصله آن از شهر فیروزه مرکز شهرستان فیروزه حدود 50 کیلومتر و از شهر همت آباد مرکز بخش طاغنکوه حدود 40 کیلومتر فاصله دارد.

مرکز روستای جمبر جوق در 36 درجه و 28 دقیقه و 46 ثانیه  عرض شمالی و در 58 درجه و 12 دقیقه 3 ثانیه طول شرقی و در ارتفاع 1220 متری از سطح دریای آزاد قرار گرفته است. در شمال شرقی آن روستای بزرگ مرزان  و در جنوب شرقی آن  روستای رباطی شاهزاده قرار دارند.در سمت غرب با دو روستای دهنو و ینگ از بخش خوشاب شهرستان سبزوار همسایه است.در برخی منابع قدیمی نام این روستا جم بز جوق یا جنبرجوق امده اما در حال حاضر در منابع رسمی و دولتی جمبرجوق گفته می شود.

عكس ماهواره اي روستاي جمبرجوق استخراج از سايت گوگ ارث - محمد تاجيك

در سال 1385 جمعیت روستای جمبرجوق برابر با 770 نفر بوده  که شامل 176 خانوار و 360 نفر مرد و 410 نفر زن می شده است. از این جمعیت در این سال 554 نفر باسواد بوده اند. در سال 1375 جمعیت روستا 821 نفر بوده است . کاهش جمعیت نشانگر مهاجرفرست بودن این روستاست. مردم این روستا به زبان ترکی و لهجه ترکی خراسانی و سرولایتی صحبت می کنند. روستای دارای دبستان و مدرسه راهنمایی است. دانش آموزان برای ادامه تحصیل به روستای مرزان و شهرهای نیشابور ، فیروزه ، سلطان آباد و سبزوار می روند.

این روستا دارای یک قنات و 8 حلقه چاه عمیق آب است که در تامین آب مورد نیاز کشاورزی آن نقش اصلی را بر عهده دارند.اولین چاه به عمق 120 متر در سال 1348 و آخرین آنها هم در سال 1377 به عمق 120 متر حفر شده است. بیشتر مزارع روستا در سمت غرب آن و تا نزدیکی جاده سبزوار به سرولایت و قوچان کشیده شده اند. کشت گندم و جو و هندوانه بذری (برای تولید آجیل) مهمترین محصولات روستای جمبرجوق است.

به دلیل نزدیکی با شهرستان خوشاب و سبزوار ، ارتباط زیادی بین مردم روستا با شهرسبزوار و روستا های  خوشاب و شهر سلطان آباد وجود دارد.





:: موضوعات مرتبط: معرفی روستاها , , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : محمدرضا اربقایی
تاریخ : دو شنبه 24 / 1 / 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: